Virtuális Asszisztencia Magyarországon

2018.07.14

"Nemcsak a munkavállalói preferenciák változása állítja kihívás elé a munkaadókat: a jövőben még inkább jellemzővé válnak azok a munkakörök, melyek online végezhetők. A NetAcademiához online oktatásra bejelentkezők között nagyjából minden ötödik hallgató kifejezetten otthonról tervezi hasznosítani az újonnan megszerzett tudást, de extrém példák is akadnak. Van, aki számára már a digitális nomád életmód elérése a cél, vagyis az, hogy valóban helyfüggetlenül - akár egy másik országból - dolgozzon be valahová."

forrás: https://www.piacesprofit.hu/.../keszuljunk-a-4-napos-munkahet.../
Egy tavalyi kutatás szerint "az európai munkavállalók 62 százaléka a munkája egy részét ma már otthonról végzi. Az Epson kutatása szerint Magyarországon már alig minden tizedik munkavállaló (9%) tölti munkaidejének teljes részét kizárólag irodai környezetben."

forrás: https://www.piacesprofit.hu

Tíz évvel ezelőtt szerettem volna egy vállalkozást. Nagyon sok évi gyakorlattal rendelkezem az adminisztráció területén, évekig irodavezetőként, és titkárságvezetőként dolgoztam, ezért adminisztrációval kapcsolatos vállalkozásba szerettem volna fogni. Hosszú időn keresztül szörföztem a neten, míg a külföldi weboldalakon rábukkantam a Virtual Assistant /VA/, azaz magyarul Virtuális Asszisztens, távasszisztens kifejezésre. Rögtön tudtam, hogy ez az, amit keresek. Miután megkaptam a megfelelő információkat, amire szükségem volt, elkezdtem utánanézni a magyarországi lehetőségeknek. Mivel a szolgáltatás az Internet segítségével történik, elég könnyű volt utánanézni, hogy Magyarországon mennyire ismert ez a tevékenység. Találtam is egy pár weboldalt, de úgy vettem észre, hogy ez a szolgáltatás itthon még nincs annyira elterjedve, mint külföldön.

Ezt az észrevételem támasztotta alá az a tény is, hogy az elején, akikkel kapcsolatba kerültem, senki nem tudta, hogy mit is jelent az a szó, hogy virtuális asszisztens, vagy "VA". Azonban, mikor elmagyaráztam, hogy mivel foglalkozom, mindenkinél tetszést aratott.

Az utóbbi években, a virtuális asszisztencia, talán egy kicsit kezd jobban elterjedni Magyarországon is. Ha információm nem csal, akkor 2009-ben 726 virtuális asszisztens tevékenykedett Magyarországon. Az én vállalkozásomról is jelentettek már meg cikkeket. De korántsem annyira ismert ez a szolgáltatás itthon, mint külföldön, ezért szeretném megosztani a virtuális asszisztencia bemutatását.

Mi az oka annak, hogy Magyarországon még mindig nem találják meg a virtuális asszisztenst a cégvezetők?

Talán az egyik oka a régi beidegződés, hogy az asszisztensnek (egykori nevén titkárnőnek), az a dolga, hogy állandóan a főnök körül "ugráljon", ami magába foglalta a kávéfőzést is.

Ma már ez teljesen megváltozott. Az asszisztens, azon kívül, hogy legépel egy szöveget, ezer más dolgot is végez. Ráadásul az Internetre az irodában is szükség van a tevékenység végzéséhez, akkor miért ne lehetne ezt a tevékenységet virtuálisan is végezni?

A másik fő ok a bizalom. Magyarországon ez még nem alakult ki, ugyanis a vállalkozások számára fontos, hogy adataik ne kerüljenek másik fél kezébe. Ma már ez sem jelent gondot, mivel a virtuális asszisztensek megbízási szerződéssel, és titoktartási nyilatkozattal dolgoznak, ráadásul az elvégzett munkáért garanciát vállalnak.

Szintén fontos ok lehet, hogy a vezetők szeretik ellenőrizni a munkavállalót. Sokan azt hiszik, hogy csak úgy lehet eredményes munkát végezni, ha ellenőrzés alatt tartják az egész munkavégzést.

Mivel is foglalkozik egy virtuális asszisztens?

A virtuális asszisztens tevékenysége ugyanaz, mint egy irodai asszisztensnek. A különbség annyi, hogy a Virtuális Asszisztens nem munkavállaló, hanem a saját irodájában dolgozik, saját maga fizeti a járulékokat.

Az egyszerű levélírástól /akár több nyelven is/, a prezentáció- és táblázatkészítésig, a jegyzőkönyvírástól az e-mail küldésig-fogadásig, adatgyűjtéstől hirdetésfeladásig, levelezés nyilvántartásától a webes felületen történő iktatásig, bármilyen adminisztrációs tevékenységet végez, egészen a komplex irodavezetésig. Az utóbbi időben egy kicsit kibővült ez a kör, mivel a virtuális asszisztensek táborához csatlakoztak a szövegírok, bloggerek, grafikusok, weboldal készítők is.

Kinek ajánlatos virtuális asszisztensi szolgáltatásokat igénybe venni?

Azoknak az egyéni vállalkozóknak, akiknek már jól megy a vállalkozásuk, és nem szeretnének az adminisztrációval bajlódni, de még nem akarnak munkavállalót foglalkoztatni, azonban azoknak a cégeknek is jól jön egy Virtuális Asszisztens, ahol már van asszisztens, de átmenetileg szükségük lenne segítségre. A Virtuális Asszisztens elfogad állandó jellegű megbízást, de egy alkalomra szólót is.

Milyen előnye van, ha virtuális asszisztenssel dolgozik a megrendelő?

A megrendelő csak nyer! Nem kell irodát béreljen, nem kell alkalmazottat foglalkoztasson, állásinterjúval, betanítással foglalkozzon, nem kell munkáltatói járulékot fizessen. Az elvégzett munkáért fizet, és nem az időért, ráadásul adminisztrációját költségként leírhatja. Egyszóval, jobban tud koncentrálni saját vállalkozására, mivel adminisztrációját profi, több nyelvet is beszélő szakember rendben tartja. Azaz, a virtuális asszisztenssel a megrendelő pénzt takarít meg!

Végül, de nem utolsó sorban, szeretném eloszlatni azokat a vállalkozói félelmeket, hogyha az adataikat rábíznák egy virtuális asszisztensre, akkor azok nem lennének biztonságban. Erről szó sincs, mivel a virtuális asszisztens megbízási szerződést köt, ahol vállalja a szigorú titoktartást is.

A fent leírtak alapján, remélem sikerült pozitív képet festenem a mai világ adminisztrációs tevékenységéről, akár még Magyarországon is.

Ferenczy Ildikó

https://www.irodavezetes.hu/bemutatkozas/

További információ:

https://www.facebook.com/virtualisasszisztens/

https://www.facebook.com/groups/asszisztencia/